الجمعة، 30 ديسمبر 2011

حاجــز الأمـــواج من بريد الجمعة

حاجــز الأمـــواج!
" رسالة من بريد الجمعة "

أكتب إليك بعد صلاة الجمعة لأقول لك وللقراء إن قول الله سبحانه وتعالي وبشر الصابرين الذين إذا أصابتهم مصيبة قالوا إنا لله وانا إليه راجعون .. حق وكلمات الله حق وقرآنه حق ويوم القيامة حق والنار حق والجنة حق, وأن للصابرين حقا وصدقا ثوابا كبيرا ومكافأة أكبر في الدنيا والآخرة.


لقد كتبت لك منذ سنتين قصتي وكنت أكتبها والدموع تنساب فوق حروفها وقد تفضلت بنشرها تحت عنوان (قانون السماء) ونصحتني بالصبر وأن أحتسب زوجتي وابني مؤمن عند الله, حين صدمتهما سيارة فاخرة تقودها فتاة أو شاب حسبما قال الشهود ونال عقابا مخففا, ووعدتني بأن الله سبحانه وتعالي لن يتركني أتخبط في هذه الدنيا وبشر الصابرين. ولقد صبرت فعلا وكنت أتوجه إلي الله سبحانه وتعالي في كل وقت وفي كل حين في كل مناسبة وفي كل صلاة وفي كل ذكري وفي كل مرة أري فيها طفلا يدخل الجامع مع والده للصلاة فأري فيه ملامح ابني وتنساب الدموع دون أن أدري, وبعد سنين من رحيل زوجتي وابني كانت تدفعني رغبة خفية للزواج مرة ثانية, وقد ساق لي القدر زوجة تعرف الله وترعي حدوده وتزوجتها وذهبت بها أنا وابنتي الكبيرة إلى بيت الله الحرام لأداء مناسك العمرة ووضع الله المحبة والألفة بين زوجتي وأولادي واعتبروها أختا كبيرة, وأصبح الحب والعطف يغمران أنحاء المنزل, وعند ذهابي إلى بيت الله الحرام وأمام باب الملتزم جلست أصلي وانسابت الدموع علي خدي متذكرا ذهابي منذ سنوات وأنا أحمل ابني مؤمن وزوجتي الراحلة تمسك بذراعي رحمهما الله. ودعوت الله سبحانه وتعالي بهذا الدعاء (يارب أنت المعوض فعوضني عن زوجتي وارزقني بطفل أسميه مؤمن, ويكون قرة عين لي .. وأنر لي طريقي حتي أعرف ماخفي عني في هذه القضية التي قدمت فيها المباحث شابا علي أنه مرتكب الحادث). وعند نومي وقبل صلاة الفجر مباشرة إذا بي أري رؤيا توضح أن مرتكب الحادث فتاة وليس شابا كما كنا نشك, وقمت من نومي ودقات قلبي مضطربة .. وعندما رجعت إلى القاهرة بدأت البحث مرة ثانية في أوراق هذه القضية, ورأيت أن تقرير النجدة وكروكي الحادث قد اختفيا من هذه القضية, واستطعت أن أصل إلى دائرة النجدة وأحضرت ملف الحادث وفوجئت بأن أصل هذا التقرير قد اختفي من إدارة النجدة ووضعت بدلا منه ورقة بها شخبطة لاتقرأ وموقع عليها من أمين شرطة لاوجود له؟! وذهبت أيضا لأبحث عن حرس أمن المستشفى الذين رأوا الحادث رأي العين وعثرت على أحدهم فأكد لي أن مرتكب الحادث كان فتاة, والتقيت بعد ذلك بصحفي كبير بحكم طبيعة عملي, وعندما عرضت عليه قصتي أقسم لي بأنه رأى الحادث عند ذهابه للمطار وأنه رأي هذه الفتاة وهي تلطم وتصرخ وحضر والدها بالسيارة وهو رجل كبير وحضنها وربت عليها وأخذها بالسيارة وتركوا زوجتي وابني علي الرصيف ينزفان حتي الموت؟

فتقدمت ببلاغ جديد لإعادة النظر في هذه القضية للنائب العام وأمر سيادته بعمل مذكرة معلومات من واقع هذه القضية من محكمة شمال القاهرة, ومازالت الأوراق متداولة وعندي أمل بالله سبحانه و تعالي في عودة الحق ومحاكمة المتهم الأصلي والقصاص منه ومحاكمة كل من تلاعبوا بأرواح الناس وكل من مات ضميره.
ومن الله علي وهمست زوجتي في أذني بأنها حامل وحمدت الله كثيرا ونذرت له سبحانه وتعالي عجلا وتم الحمل بتوفيق من الله ووضعت زوجتي طفلا جميلا وكأنه البدر .. سبحان الله واستخرت الله وسميته مؤمن أيضا كاسم أخيه الذي اختاره الله, والآن أصبح عمره أربعة أشهر وأصبح كل همي في الدنيا هو أن أري ضحكته صباحا عند نزولي للعمل وأن أري ضحكته بعد رجوعي منه, وقبل نومي, وفي بعض الأوقات تذهب بي الهواجس والأفكار بعيدا وأري نفسي وقد أصبحت في السابعة والخمسين من العمر وأتساءل: ماذا إذا وافتني المنية فمن سيقوم برعايته وتربيته والصرف عليه, ولكني أرجع إلي نفسي وأقول إن الله سبحانه وتعالى هو المعوض وحده .. فقد عوضني بزوجتي زوجة كريمة ترعى الله, وعوضني بمؤمن مؤمنا آخر, وهو سبحانه وتعالى لا ينسي عبدا خلقه أبدا, وسيتولى رعايته, خاصة أن الله سبحانه وتعالى قد وضع له الحب والحنان في قلب أخته الكبيرة التي تصحو من نومها إذا سمعت صوته يبكي لتضمه في صدرها وتقبله بكل حنان وفي قلب أخيه الذي يأتي إليه من الخارج ليذهب إليه مباشرة ليحتضنه ويقبله, حمدت الله كثيرا وأحمده كثيرا في كل وقت وفي كل حال كما من الله علي بالذهاب إلى بيته الحرام في رمضان الماضي وكان عمر مؤمن وقتها شهرا واحدا وكنت أطوف حول الكعبة ودموعي تنهمر وأمسكت بأستار الكعبة الشريفة وبكيت بكاء شديدا, وأنا أشكر ربي وأقول سبحانه المعوض المخلف أحمدك وأشكر فضلك يارب وسمعت من بجواري يقول: يارب الرضا بعد البلاء فازددت بكاء.
انني أكتب إليك ليعلم كل قارئ أن الله سبحانه وتعالى هو المعوض وحده وأن كل من أصابته مصيبة ويدعو ربه ويطلب الرضا بعد القضاء ويحتسب عند الله من فقدهم. فإن الله لاينسي عبده وإنما ينير له الطريق ويملأ قلبه بالإيمان والنور ويعوضه عما فقده ويرشده إلى الخير ويبعد عنه الظلم وينصره .. والحمد لله رب العالمين ..



ولكاتب هذه الرسالة أقول:

""""""""""""""""""""""""""

"
جوهر المسألة يتمثل في هذا الدعاء الذي سمعت أحدهم يناجي به ربه وأنت تتعلق بأستار الكعبة المشرفة: يارب .. الرضا بعد الابتلاء.
إنه دعاء حكيم يحدد الطريق ويرشد المكروب إلي طريق الخلاص, ومن رحمة ربه فقد أعانه علي الرضا بعد الابتلاء .. وأعان هو نفسه بذلك على تقبل حقائق الحياة القاسية وتحجيم خسائره وإعادة بناء حياته بعد الإعصار .. ومن سخط فله السخط وقضاء الله جار عليه ..ومن رضي فله الرضا وقدر الله نافذ فيه .. وفي الحديث الشريف أنه: ما تجرع عبد في الدنيا جرعة أحب إلي الله من جرعة غيظ ردها بحلم, أو جرعة مصيبة ردها بصبر ولقد تأملت طويلا هذه الصيغة الفريدة جرعة مصيبة ردها بصبر .. فخيل إلي أنها تصور الصبر وكأنه حاجز شبيه بحاجز الأمواج الهائجة الذي يردها عن إغراق الشاطئ وإتلاف مبانيه, فكأنما يرد الصبر عن النفس أمواج المرارة واليأس والقنوط والسخط, تتهيأ لاستقبال التعويض الإلهي لها عن الخسائر والأحزان .. فخيرا فعلت ياسيدي أن أعدت بناء ماتهدم من بنيان حياتك العائلية .. وصادقت أحزانك, وتقبلت أقدارك, كان حقا علي السماء أن تعينك علي أمرك وتهبك الزوجة الصالحة والولد عوضا لك عما اختبرتك به الأيام .. فتتجدد المياه في نهر الحياة وتواصل جريانها الدائم إلى غايتها الأبدية مهما اعترضها من جنادل وضخور.

الخميس، 29 ديسمبر 2011

 ونتفرج
ونخرج من قناة لقناه
فنتأكد إن الصورة حقيقيه
ونتأكد ..
بأن الدم مش سايب نفر عايش
نقول يللا
هنعمل ايه ؟
شباب طايش
شباب ثوري شاغل نفسه بحاجات هبلة
وهو عشان يشوف بلده
نضيفه بس لو مرة
يصح يوقف العجلة؟
حلال ضرب النيران فيهم
حلال ف جسدهم الخرطوش
حلال حُرقة اهاليهم
عشان جابوا ف دي الدنيا
عيال صايعة ومتربّوش
عيال فاضية
لو بالحكم مش راضيين ؟
ففي غيرهم ألوف راضية
لو بالظلم مش راضيين ؟
دي غلطتهم .. وينطقوا ليه ؟؟
و مصر كلها ساكته
و مصر كلها راضية
...
متنزلش الميدان تاني
خسارة دمكم فينا
آخرنا وبس نتفرج
وقاتلكم .. يعزّينا
نمد ايدينا ونسلّم
فيبقا الدم ف ايدينا

لـِ رامى وفا







اللهم اني اسالك موجبات رحمتك وعزائم مغفرتك والسلامه من كل اثم والغنيمه من كل بر والفوز بالجنه والنجاه من النار اللهم لا تدع لنا ذنبا الا غفرته ولا هما الا فرجته ولا حاجه هي لك رضا الا قضيتها برحمتك يا ارحم الراحمين
اللهم صلى وبارك على الرسول الكريم

الأحد، 18 ديسمبر 2011

يا انت شهرزاد الخليج

يا أنت

(( البعض يمر بك .....والبعض يمر ...منك !!!))


ياأنت !!!
من هنا مر العيد
مر بى كأنه لم يعرفنى
كانى ماتقاسمت الفرح معه يوما
كانى لم انتظره ذات طفولة بلهفة
كانى لم ارتدى له الجديد
كان لم يكن بينى وبينه ذات يوم حكاية فرح



يانت !!
من هنا مر العيد
ومرت معه اشياء كثيرة
اشياء ماتخيلت يوما ان تمرنى مرور الكرام
ولاخلتها يوما تأتى ولا تطرق بابى
لكنها مرت
كالغرباء مرت
تركت فى خاطرى شىء من الحزن ورحلت !!!



ياانت !!
ماذا تغير هنا ؟؟
ما الذى غير الاشياء هنا
ماالذى حدث للاشياء بعد رحيلى منك ورحيلك منى
هل ماتت ذاكرة الاشياء ؟؟
ام ماتت ذاكرتى بالاشياء؟؟




ياانت !!
إحساس ما يتجول فى داخلى
شعور بالافتقاد يملؤنى
فكم افتقد رائحة احلامى
كم افتقد الفرح القادم من مدنك
كم افتقد متعة الوقوف فوق محطات انتظارك
كم افتقد اللهفة المتفجرة لقدومك
كم افتقد خفقات قلبى عند سماع صوتك
كم افتقد احساسى بالحياة !!




ياانت !!!
مابال الاشياء حولى تذبل
مابال الاشياء حولى تنتهى
مابال الحكايات تغلق فصولها
مابال النهايات تفتح اذرعها لاحلامى
مابال اصوات الفرح تهجرنى
مابال الصمت يخيم فوق مدنى !!!




ياانت !!!
انهكنى الحزن
فكيف بعد القمة ارتضى القاع
وكيف بعد الطيران ارتضى الزحف
وكيف بعد الحلم ارتضى الواقع
وكيف بعد الامل ارتضى اليأس
وكيف بعد النور ارتضى الظلام !!!
وكيف بعد اللقاء ارتضى الفراق !!!!



ياانت !!!
بدأت شموعى تذوب ..بدأت تنطفىء
وبدأت قوى احاسيسى تخور
فماعدت اقوى على الحلم وحدى
ولا عدت اقوى على الانتظار وحدى
ولاعدت اجيد مناغاة اطفال دفاترك وحدى
ولااجيد سردك عليهم كل ليلة قبل النوم وحدى !!!




ياانت !!!
كل العشاق هنا يحتفلون
يشعلون الشموع بدفئهم
وأنا هنا ...وحدى
لاحب لدي أحياه
ولاحكاية انغمس فى تفاصيلها
ولا فارس اراقصه تحت اضواء اللهفة
ولاشىء لدى سوى....البقايا!!
فلا شى معى سوى...الاطلال !!!



ياانت !!!!
كبرت كثيرا
وتغيرت كثيرا
نال منى الفراق بقسوة
وانغرس بى سيف الرحيل
اكثر مما توقعت واعمق مما ظننت
فماعاد صوتى عند البكاء هو صوتى
ولاعاد وجهى فى المرآة هو وجهى



ياأنت !!!
كلما ذكرتك اشقتك
وكلما اشتقتك بكيتك
وكلما بكيتك اغمضت عيني
وكلما اغمضت عيني رايتك بوضوح
وكأنك شىء لايتضح الا فى الظلام !!!



ياانت !!!
كم قسونا على اطفالنا
حين سجناهم فى الدفاتر
وخنقناهم بغبار الاوراق القديمة
واحكمنا اغلاق الدفاتر
ومضى كل منا فى طريقه
ولم نلتفت الى حكاية كانت بيتنا
واطفال كانوا حلمنا !!!



ياانت !!
تساءلنى طفلتك المدلله باكية لماذا تركتك
ولماذا مزقت اثوابها الصغيرة
ولماذا كسرت لعبها الكثيرة
ولماذا استخرجت لها شهادة يتم موقعة بختم الفراق
ولماذا تركتها فى الدفاتر بلا مأوى؟؟
ترى ؟؟
هل يسائلك طفلى الذى أحببته لماذا تركتنى ؟؟؟




ياانت
استيقظ الحلم الدافىء
وإنتهت الحكاية الجميلة...
ومضينا !!!
فكيف انساك ؟؟؟
وانت روضت وحش النسيان لى ؟؟
كيف أنساك ؟؟
وانت قتلت قدرتى على النسيان
وكيف ابقى وحدى ؟؟؟
وأنت سلبتنى قدرة إستيعاب البقاء وحدى ؟؟؟


ياأنت
كيف انت ؟؟؟



البعض ....يكبر حولك
والبعض....يكبر معك
والبعض....يكبر بك !!!
 
 

الاثنين، 12 ديسمبر 2011

الذى يعرفه البرادعى عن الإسلام

سامح الله مجدى الجلاد! أعادنى من (هموم الحب) إلى (غمّ السياسة)، أنا الذى صرت أحرص على عدم الانفعال حتى أجرى «قسطرة القلب» أو يقضى الله أمراً كان مفعولاً!
تابعت الحوار، وكان شعورى هذه المرة، يشبه كل مرة، التأثر العميق بصدق هذا الرجل وإنسانيته، ولطفه ووداعته، وصفاء عقله ورجاحة تفكيره.
لكن كل هذا كوم، وهذا السؤال الفظّ «تعرف إيه عن الإسلام يا برادعى؟» كوم آخر، هذا السؤال الذى أثار غضبى.
البرادعى كسياسى يمكننا أن نتفق أو نختلف عليه! مشكلة مصر أن بها شبكة عنكبوتية هائلة من الفساد تتخطى حدودها المحلية إلى الدولية! هؤلاء الفاسدون المفسدون، حطب جهنم القادم إن شاء الله، يعلمون جيداً أن هذا الرجل يهدد مصالحهم. لذلك لن يسمحوا باختياره.
أقول بصدق إن «البرادعى السياسى» لا يهمنى بقدر ما كشفه السؤال الصادم «تعرف إيه عن الإسلام يا برادعى؟» عن مفهومنا للتدين.
أحزننى هذا السؤال حقاً. لم أهتم مثلاً بالتهكم على نظارته، لأن صاحبه يريد الاستظراف، لكن سؤالاً يحمل الطعن فى دينه، فهذا الذى صدمنى حقاً! بأى حق يفعل هذا؟ من أعطاه التوكيل الحصرى! لحظتها، بدا وجه البرادعى كأنه لوحة تشكيلية يتجسد فيها القهر والقرف والحزن والصدمة والمظلومية.
«ماذا يعرف البرادعى عن الإسلام؟» يعرف كل شىء تقريباً، يعرف العدالة والحرية والكرامة الإنسانية، إنسان وقف فى وجه النظام، وكان أسهل شىء - ولايزال - اغتياله، إنسان حقّق مقاصد الشريعة من علم وعدل وسعى تجاه الأفضل، تبرّع بقيمة جائزة نوبل لسكان العشوائيات دون منّ ولا إعلان! افتخر بجنسيته المصرية ورفض الحصول على جنسية أجنبية فى وقت يُتهم فيه بالانبطاح للغرب! افتخر بهويته الإسلامية وجنسيته المصرية فى حفل نوبل! حجّ بيت الله الحرام دون إعلان أو ضوضاء! لأنه يؤمن بأن علاقته بالله سر لا يُذاع ومن الوضاعة أن يشترى به متاع الدنيا.
إنسان ابن ناس، رباه والداه جيداً، يحمل قيم المجتمع المصرى، إنسان يُصلّى، أنا واثق من أنه يصلى، لا أخطئ أبداً وجوه المتوضئين المصلين! إنسان هو واجهة مشرفة لمصر وللمسلمين فى عالم نحن بالكامل عالة عليه، مثل هذا الإنسان المُشرّف أصبح يُسأل عما يعرفه عن الإسلام!! فتأمل.
أكاد أتخيل الملامح النفسية لمن ألقى السؤال! فخور بنفسه، رغم أنه لم يفعل أى شىء حقيقى باستثناء الكراهية! لم يقدم أى صنيع للإسلام. فقط يشوّه وجهه الحضارى. أستطيع أن أفهم أن السياسيين يحاربون الإنسان الشريف، لكننى لن أستطيع أن أفهم أبداً لماذا يحارب المتدينون، أو من يزعمون أنهم متدينون، الإنسان النظيف؟ حقيقى لا أفهم.
نحن بحاجة ماسة إلى تحديد معنى التدين؟ تعالوا نتفق أولاً حول معنى التدين، بعدها يكون كل شىء سهلاً. أليس الإسلام هو التوحيد ومكارم الأخلاق! المسلم الموحد لربه، المؤمن برسوله، الذى ينفق عمره فى العلم والعمل، ويحاول قدر استطاعته أن يجعل الأرض أفضل، أليس هذا هو التدين؟.
الذى يتبرع بجائزة نوبل للفقر والفقراء، أليس هذا هو التدين!؟. الذى يؤمن بقيم العدل والمساواة ويحترم حق الإنسان فى الاختيار، ويكل الحساب إلى الله، أليس هذا هو التدين؟
هب أن البرادعى يرتكب سيئات، وهو بالقطع يرتكب سيئات، ألم يخبرنا ربنا عز وجل بأن «الحسنات يذهبن السيئات»؟.
البرادعى ليس الحل. والتاريخ الإنسانى لا يتوقف أبداً على إنسان. الحل أن نغير نظرتنا لمعنى التدين قبل أن نخسر الدنيا والدين معاً. اللهم اجعل ما يلقاه عبدك البرادعى من أذى فى الدنيا سروراً له فى الآخرة، واجزه عن الإسلام والمسلمين خيراً.

الأربعاء، 23 نوفمبر 2011

حيــاه بــلا روح


حيــاه بــلا روح

حياة بلا روح

حياة مفعمه بالجروح

كعادتها بكل الم تنوح

في داخلي الم يقتل الروح

يذبح القلب ويجعله يصرخ

من حمل الجروح دمعات

على خذي تحرق الخد

وتنطق عن لساني

وعن ما بقلبي

وتكتب على خدي

جسد يمشي بلا روح
انحنى ابكى واصرخ اضع يدي على خذي

فتتخلل دموعي كفي وتصرخ

هي حياة بلا روح ان خفيتي

دمعك فسيفضحك صوتك

المبحوح سيفضحك ترنحك

فكيف تمشي اقدامك

وجسدك بلا روح

ضحكات تعلو

احاول ان اخفي ضعفي

كي لا يشفق على من حولي

ولكن كل الادله تقول انها حياة بلا روح

كيف لبسمه ضاحكه تكون عينها دامعه
حينها اسقط مترنحا

فلم تعد تحملني اقدامي

اذهب زاحفه الى بحري

واقول له واسئله اصحيح

انها حياة بلا روح

فيجفاني ولا يرمي لي بالا

فا اصرخ واساله اهي حياة بلا روح

فيسفهني ولا يرد

فيسقط وجهي على كفي

واصرخ بعلو صوتي

نعم هي حياة بلا روح

فحلو البحر من دمعي وقال لي

نعم هي حياة بلا روح

لأنها حياة مفعمه بالجروح

فهل تعلمي ان الجروح

هي من تسلب من الجسد الروح

وتخفي البسمه من الوجه

وتصبح يا بني حياتك بلا روح

الثلاثاء، 15 نوفمبر 2011

السناجل

السناجل جمع كلمة سينجل. والسينجل هو الشخص الذى مازال يبحث عن نصفه الآخر. السينجل يعيش وحيدا، يعيش قليلا ويحلم كثيرا. نادراً ما تتحقق أحلامه. ولكن لكوابيسه نصيب كبير من التحقق. يتغذى هذا السينجل على المنتديات والشات والفيس بوك وتويتر.. قد تكون سنجليته سببا فى تقربه إلى الله أو فى بعده عنه. كما أنها قد تكون سببا فى نجاحه وإثبات ذاته، أو فى تقوقعه داخل نفسه وإثبات ضعفه.. عن السناجل أتحدث.. عن عُقدهم وأنواعهم.. تعددت السناجل والعُقد واحدة.



السناجل هنا مقصود بهم الشباب والفتيات وليس الشباب فقط. والعقد منها الأنثوى ومنها الذكوري، ومنها العام؛ أي عقدة موجودة عند الاثنين معا.



عُقدة مش حاسس


عُقدة عامة تصيب السناجل نتيجة تعلقهم بالماضي.. فيحاولون الدخول فى تجارب جديدة ولكنها دائما تنتهي بـ (مش حاسس – مش حاسة)، فتكون الفكرة المأخوذة عنهم أنهم من النوع اللى بيشوق ولا يدوق. ولكنهم فى الحقيقة بيحاولوا يحسوا ومش عارفين

(البنت دى مش مفهومة وبتعلقك – الواد ده غامض وبيتسلى بيكي)



عُقدة مفيش قدامك حد؟


عُقدة عامة، وهى أخطر أنواع العُقد التى تصيب السناجل فتجعلهم دائمي السؤال والإلحاح على كل من حولهم، (ماعندكش عروسة - ماتظبطيلى عريس). وخطورة هذا النوع أنه وصل إلى حالة من اليأس والتعطش تجعله يبرر لنفسه السطو على ما ليس له حق فيه

(البنت اللى بتخطف خطيب صحبتها)

(الواد اللى يسيب بنات الدنيا كلها وماتعجبوش غير البنت اللى صاحبه بيحبها)



عُقدة مش هتجوز صالونات



عُقدة عامة، ينتظر فيها السناجل أن يتكعبلوا فى الحب. وقد يطول انتظارهم، ولكنهم لا ييأسون، فهم لم يرتبطوا من قبل. ودائما يؤجلون مشاعرهم حتى يحين الوقت لمقابلة حب العمر. ولكن الحب رزق والأرزاق على الله



عُقدة مش هتجوز غير صالونات

(الشهيرة بـ سيد بنجر)



عقدة عامة، يصرّ فيها السناجل على أنهم لن يتزوجوا إلا عن طريق الصالونات. ويكون ذلك نتيجة مرورهم بتجربة حب قاسية، فيعتقدون أن تغيير طريقة الارتباط هى التى ستضمن لهم النجاح. وتذكرني هذه العُقدة بموقف للفنان حسن فايق (صاحب أشهر ضحكة فى السينما المصرية) فى أحد أفلامه، حينما كان اسمه «سيد بنجر»، وكان هذا الاسم يسبب له كثيرا من الحرج، فقرر أن يغيره إلى «على بنجر» فى حين أن المشكلة مش فى «سيد» ولا فى «علي»، المشكلة الحقيقية فى «بنجر».. فالقضية هى اختيار الشخص المناسب والقدرة على اتخاذ القرار. صالونات بقى ولا حب مش هتفرق



عُقدة مش هتجوز خالص


عقدة عامة، يشعر بها السناجل حينما ينظرون إلى حال أصدقائهم المتزوجين ويستمعون إلى نصائحهم.

(انت كده ملك ومش حاسس بالنعمة اللى انت فيها)

(أنتى فاكرة الجواز عِدل أوى)



عُقدة الرجالة ماتوا فى الحرب



عقدة أنثوية، وتتردد كثيرا هذه الجملة على ألسنة الفتيات، ويصاب الشباب بحالة من الغثيان عند سماعها، تشبه تأثير سماع جملة «صايم ولا زى كل سنة» فى أول يوم رمضان. وتعتقد الفتيات أصحاب هذه العقدة أنه لا يوجد شاب له كلمة. فى الوقت الذى يعترف فيه الشباب المنعوتون بهذه الصفة أن نقطة الخلاف هى أن الفتيات يرفعن شعار (لو بتحبها روح لها لحد البيت)، والشباب يرفعون نفس الشعار ولكنهم يشترطون أن يكون البيت فاضي



عُقدة مفيش بنت محترمة



عقدة ذكورية يشعر بها الشاب صاحب الجولات والخروجات والعربيات المتفيمة. ولا تزول هذه العقدة فهو دائم الشك فى كل الفتيات، وقد يصاب بهذه العقدة شاب ليس له أى تجارب ولكنه يسمع كثيرا عن «البنات الوحشين»، فيتولد بداخله اعتقاد أنه حتما سيتزوج فتاة سيئة، ويندم على أنه لم يفكر يوما فى أن يلعب بمشاعر فتاة، فكان هذا سيخفف من ألمه عندما يتزوج فتاة حد لعب بمشاعرها من قبل. ويبدأ فى البحث عن فتاة يلعب بمشاعرها بدلا من البحث عن عروسة



عُقدة حب الوحدة



عقدة عامة تصيب السناجل بحالة من الألفة تنشأ بينهم وبين الوحدة، وذلك نتيجة طول فترة وحدتهم، لدرجة أنهم بيصعب عليهم يسيبوا الوحدة لوحدها



عقدة مش دلوقتى

عقدة عامة تجعل السناجل دائما يرجئون ارتباطهم، ويربطونه بحدوث أشياء مستقبلية بعيدة المدى



كل العُقد اللى فاتت بيجمع بينهم الخوف. الخوف من تكرار الفشل. الخوف من فشل الآخرين. الخوف من الاختيار الخاطىء. الخوف من رفض من نتعلق بهم لحبنا. الخوف من تقلب مشاعرنا. الخوف اللى دايما بيخلينا ما نعرفش نشوف.. أنا بكره الخوف وبخاف منه




لـِ أحمد عاطف مجاهد

12 -12 - 2010

Ahmed Atef Megahed

Single & Looking ;)

السبت، 5 نوفمبر 2011

د . مصطفي محمود الاسلام ماهو ؟


سألني صديقي و هو رجل كثير الشك :
و ما السر في ثياب الإحرام البيضاء و ضرورة لبسها على اللحم و تحريم لبس
المخيط .. و ما معنى رجم إبليس و الطواف حول الكعبة .. ألا ترى معي أنها
بقايا وثنية


قلت له : أنت لا تكتفي بأن تحب حبيبك حبا عذريا أفلاطونيا ، و إنما تريد
أن تعبر عن حبك بالفعل .. بالقبلة و العناق و اللقاء .. هل أنت وثني ؟


و بالمثل من يسعى إلى الله بعقله و قلبه .. يقول له الله : إن هذا لا يكفي .. لابد أن تسعى على قدميك
و الحج و الطواف رمز لهذا السعي الذي يكتمل فيه الحب شعورا و قولا و فعلا
و هنا معنى التوحيد
أن تتوحد جسدا و روحا بأفعالك و كلماتك
و لهذا نركع و نسجد في الصلاة و لا نكتفي بخشوع القلب ..

فهذه الوحدة بين
القلب و الجسد يتجلى فيها الإيمان بأصدق مما يتجلى في رجل يكتفي بالتأمل

أما ثياب الإحرام البيضاء فهي رمز الوحدة الكبرى التي تذوب فيها الأجناس و يتساوى فيها الفقير و الغني .. المهراجا و أتباعه
و نحن نلبسها على اللحم .. كما حدث حينما نزلنا إلى العالم في لحظة
الميلاد و كما سوف يحدث حينما نغادره بالموت .. جئنا ملفوفين في لفافة
بيضاء على اللحم .. و نخرج من الدنيا بذات اللفة
هي رمز للتجرد .. لأن لحظة اللقاء بالله تحتاج إلى التجرد كل التجرد
و لهذا قال الله لموسى :
(( اخلع نعليك إنك بالوادي المقدس طوى ))
هو التجرد المناسب لجلال الموقف


و هذا هو الفرق بين لقاء لرئيس جمهورية .. و لقاء مع الخالق
فنحن نرتدي لباس التشريفة لنقابل رئيس الجمهورية
أما أمام الله فنحن لا شيء .. لا نكاد نساوي شيئا
و علينا أن نخلع كل ثياب الغرور و كل الزينة

قال صديقي في خبث : و رجم إبليس ؟

قلت :
- أنت تضع باقة ورد على نصب تذكاري للجندي المجهول ، و تلقي خطبة لتحيته .. هل أنت وثني ؟
لماذا تعتبرني وثنيا إذا رشقت النصب التذكاري للشيطان بحجر و لعنته .. إنها نفس الفكرة
إنها كلها رمزيات
أنت تعلم أن النصب التذكاري مجرد رمز ، و أنه ليس الجندي
و أنا أعلم أيضا أن هذا التمثال رمز ، و أنه ليس الشيطان
و بالمثل السعي بين الصفا و المروة إلى حيث نبعت عين زمزم التي ارتوى منها
إسماعيل و أمه هاجر .. هي إحياء ذكرى عزيزة و يوم لا ينسى في حياة النبي و
الجد اسماعيل و أمه المصرية هاجر

و جميع شعائر ديانتنا ليست طقوسا كهنوتية بالمعنى المعروف ، و إنما هي نوع
من الأفعال التكاملية التي يتكامل بها الشعور و التي تسترد بها النفس
الموزعة وحدتها ..
إنها وسيلة لخلق إنسان موحد .. قوله هو فعله .. فالكرم لا معنى له إذا ظل
تصريحا شفويا باللسان ، و إنما لابد أن تمتد اليد إلى الجيب ثم تنبسط في
عطاء ليكون الكرم كرما حقيقيا .. هل هذه الحركة وثنية أوطقسا كهنوتيا

و بهذا المعنى ، شعائر الإسلام ليست شعائر ، و إنما تعبيرات شديدة البساطة للإحساس الديني
و لهذا كان الإسلام هو الدين الوحيد الذي بلا طقوس و بلا كهنوت و بلا كهنة



د . مصطفي محمود
الاسلام ما .. هو ؟

الجمعة، 4 نوفمبر 2011

شكرا مجتمعى الراقى احمد الشقيرى

​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​‏​​‏​‏​عندما يُسمح لِ الولد بِ السّفر
معَ أصدقآئِھ والرّجوع متأخراً
و تُمنع الفتآھ من زيآرة صديقآتھآ !
تسمع كلمة يَ ليتني ولَد . .
عندما يغلطْ الفتَى مع الفتآھ
يُقالُ عنھُ طيشْ شبآب ،
ويُقالُ عنھآ فآجِرَھ !
تسمع كلمة يَ ليتني ولَد . .
عندما يُعاكسْ الفتىَ في مكآن عام
و يُصبح ؛ ضحيّة ومفتون
و يُصبحن متبرّجآت !
تسمع كلمة يَ ليتني ولَد . .
عندما يكون الّرجل عآزبْ
و المرأة عآنس !
تسمع كلمة يَ ليتني ولَد . .
عندما يُرحّبُ بالمطلّق
و تُنبَذُ المطلّقة !
تسمع كلمة يَ ليتني ولَد . .

فـ مآذا إستفدناَ من هذهِ النّظريّة !؟
مآذا بعدَ تقدير الرّجل !؟
أصبحت النّساء يتنكّرن كَ رجآل !؟
و الّرجال يبحثونَ عن رجآلٍ مثلهم
لأنّ الرّجل لم يعد رجلاً
و المرأة لم تعدْ تعتزُّ بكونها إمرأة !
فَ هيِ كمآ يقولُ المجتمع :
{ عورَھ فيِ جميعِ حآلاتھآ ! }
شكراً مجتمعي الراقي



احمد الشقيرى

حاساك بعيد .. دعاء عبد الوهاب

حاساك بعيد ..
حاسة البريق ف عينيك ..
بيهدا
بينطفى
شمس الحنين ف سمَاك ..
بقسوة بتختفى
حتى المعانى بقِت بتهرب من حروفك
و الحلم بقى جوايا متلون بخوفك
و اقول هاسيبك ..
و بُكره قلبك هيناديك ..
ما انا أصلى عارفة ..
قلبى مش حيهون عليك ..
و استنى ترجع ..
و استنى تانى ..
ألقاك حبيبى لسٌاك بعيد ..
دا انا قلتلك ..
أنا أد إيه باحتاج وجودك ..
باحتاج حنانك ..
ضحكتك ..
و أمان وعودك ..
بقى تبقى عارف إن قلبى ..
من لهفته هيموت عليك ..
و ان الحياة متعلقة ..
على نظرة بالمحها ف عينيك ...
و انك حبيب عُمرى الوحيد ..
و يهون عليك تفضل بعيد ؟؟
.....
دعاء عبد الوهاب

مش من حَقي عزيزة علي

مش من حَقي
إني أتكلِم
مش من حَقي إني
أتألِم
و لا من حَقي إني
ألملِم
أخِر دَمعة بتجري فـ جَرحك

مش من حقي أتطاول
و أسأل
و لا إني أسمع مُوجز
شَرحك

مش من حَقي الظاهر إني
تفضل حَقي
و تفضل مِني
ولا حَتى يكُون إللي هَاممني
يوم من غيري
و عيشتهُ فـ فَرحَك

مش من حَقي !؟؟؟
حاجة تِضَحَك
طب فين حَقي !..ـ
الله يسامحك ..ـ
............
عزيزة علي

مش عايز اتجوز ولا عايز لمحمد السيد عبد العزيز

مش عايز اتجوز ولا عايز
اعشق وادوب
ولا عايز م الدنيا جوايز
دباديب وقلوب
انا عايز قلبي يكون خالي
ومزاجي تملي يكون عالي
ولو جالي الحب وندالي
كنت احدفه بقوالب طوب

يا قلوب الدنيا العشقانه
يا قلوب غرقانه مادريانه
احزانكو غلبت افراحكو
والعين بدموعكم مليانه

واغاني الحب المعدومه
مجروح ..متعذب .. مهمومه
الكل اتنكد بسببكو
والكل قلوبهم تعبانه

علي ايه اتعذب واعذب
وادوب م الحب واتغرب
مخنوق م الحب لكن بكدب
لو قولت ما نيش نفسي اجرب

لكن م الحب انا خايف
والخوف من قلبي بيتهرب
لما المح جوز عرسان واقف
والحب ما بينهم بيقرب

واتخيل نفسي يوم فرحي
والدمع بينزل من فرحي
وتدوب احزاني مع جرحي
والدمع يتوب
انا عايز اتجوز انا عايز
اعشق وادوب
واستقبل م الدنيا جوايز
دباديب وقلوب

محمد السيد عبد العزيز
,,,,

كنت فين يا علي لــِ على سلامة

كنت فين يا علي ...
أمك بتدور عليك ...
كنت باحفظ ف الحروف ...
غصب عني و ع الظروف ...
خدوا دوري فى الصفوف ...
وإنتي لسه بتسألي ..
كنت فين يا علي ...
كنت باحلم بالوظيفة ...
والحرير تحت القطيفة ..
الحياة طلعة مخيفة ....
كدبة بنت آرندلي ....
كنت فين يا علي ...
كنت بسأل إيه اللي صار ...
بره جنة .. وجوه نار ...
و عرفت إيه معني إستعمار ...
من غير مدفع ولا عسكري ...
كنت فين يا علي ....
كنت ماشي بدون بطاقة ....
لا عندي شوق ولا عندي طاقة ..
بسألك وبدون إساءة ..
إمتي تاني تنوري ....
كنت فين يا علي ........


لــِ على سلامة

كتاب القراءة لعلى سلامة

كتاب القراءة:::---
بمنتهي البراءة سأليتني بنتي نور
ف أربع خمس أمور
مش ف كتاب القراءة
قالتلي بابا بابا
مش إنت .. يا بابا
بتكتب أغاني وتقول أشعار
أنا سمعت الشيخ يا بابا
بيقول إنك يا بابا ها تروح النار
زي الوحشين يا بابا الحراميين الكفار
قوللي يا بابا يعني إيه إستعمار
يعني إيه نيل يعني إيه هرم
ومين اللي حط النسر فوق العلم
يعني إيه يا بابا إستفتاء
و يعني إيه إنتخاب
ويعني إيه حر ويعني إيه نصاب
يعني إيه إختلاس ويعني إيه هجاص
ويعني إيه خصخصة
يعني إيه يا بابا
دستور يعني إيه معارضة
ويعني إيه مظاهرة
وليه النهاردة
خدنا أجازة م المدرسة
قوللي يا بابا
يعني إيه قهر
وفين خط الفقر
ويعني إيه حظ
ويعني إيه زهر
يعني إيه يا بابا
حريه
يعني إيه إنسان
ويعني إيه سرطان
يعني إيه يا بابا
خربوها وكنت فين لما خربوها
ومين دول يا بابا ولاد القطقوطة
ومين دي سمارة يا بابا
وإزاي يا بابا
ضاعت من قلبك
يا بابا إنت معايا
فيه يا بابا ناس
بتقول كفايه
وفيه كمان عساكر مسكين عصايا
وبنات متعورين
وتانين ماشين بيضحكوا
هما دول إسرائلين
يا بابا
ويعني إيه
ويعني إيه
قولتلها
نور
ممكن أسألك سؤال قالتلي
إتفضل يا بابا
قلتلها هيه قناة سبيس تون
رقم كام
وخدتها
عشان تنام


لـ علي سلامة

طهقانة من جوزي

طهقانة من جوزي و عمايله و تصرفاته اللي تطهق بلدوححكيلكم عن عاملة من عمايله اللي تفرس



كنا قاعدين في الفود كورت في مول كبير انا و هو على ترابيزة واحدة و الاولاد راحو يلعبوا و مستنيين واحد صاحبه و مراته عازمينهم على العشا

و احنا قاعدين مستنيينهم قام يشتري سوفت درينك قبل ما ييجوا و ساب موبيله اخذت الموبيل و دعبست فيه لقيته كاتب اسمه في البلوتوث ((الجامد))و نيلة ايه ي يا ابن الايه جامد ايه يجوا يشوفوا
رجعت الموبيل زي ما كان و لا كاني شفت حاجة و شوية و رجع و شوية كمان و صاحبه و مراته وصلوا و انقسمنا فريقين الستات على تيبل و الرجاله على تيبل
كويس
و انا قاعدة معاها فتحت البلوتوث بتاع موبيلي و كتبت الاسم
(( احب الجامد))
و رحت باعتاله مسج دلع لقيته استقبلها و راقبته لقيت عنيه لمعت و بانت عليه السعادة و الرغبة في البلبطة في بحر المغامرة
طيب لما نشوف حتوصل لحد فين
راح باعتلي مسج فيها رقم موبيله و سميل فيس
اوبا بقى كده طيب استنى عليا اما لعبتك على الشناكل
طلبت من صاحبتنا نقوم نتمشى و نلف على محلات الاكسسوارات و انتهزت الفرصة و دخلت محل موبيل و اشتريت خط هوليداي من اللي بيشتغل 45 يوم و يفصل و رحت مزوغة من صاحبتنا و هي بتسأل على اسعار حاجات في المحل و طلبته و غيرت صوتي و كلمته بدلع و اخنفيت
اصل انا لما اتدلع اخنف الله يمسيكي بالخير يا سكيننة
انا : النووووو
هو بدهوله و هطل ) ا لل للو ايوة
انا: الجامد؟
هو: اهلا اهلا
انا: اسيك؟
هو : كويس ازيك انتي؟
انا: كويسه انت قاعد فين ؟
هو: ا ا انا في الفوت كورت قدام محل …… و ..و
انا: ده انت قاعد قريب مني بقى
هو: ا ه .. بس انا قاعد مع واحد صاحبي
انا : لابس ايه يا جامد
هو: لابس قميص …و…
انا: اه شايفاك ده انت هاندسم خالص مالص
هو : (بضحكة بلهاء) هاهاها متشكر يا قمر
عرف منين اني قمر الكذاب استنى عليا
انا: طيب اشوفك تاني ازاي؟
هو: اتصلي بيا بس قبل 4 العصر بس استني انت قاعدة فين و لابسة اية و ..و..
انا:اشمعنى بعد 4 انت متجوز؟
هو: لا لا لا…بس علشان نبقى براحتنا
بقى لا يانهار مش فايت امال 11 سنة جواز دول اية؟ و العيال اللي ملقحة دول مين؟
انا: طيب يلا باي بقى
هو: استني عايز اشوفك انت قاعدة فين؟ و..و..
انا : قفلت الخط و بقيت عايزة اشتري ايد هون و انزل بيها على نافوخه بس مسكت نفسي و قلت و النبي لشخلعه و اهشكه و افرجه



رجعت الشريحة بتاعتي في الموبيل و اتصلت بصاحبتنا و رجعنا قعدنا على الترابيزة معاهم و كبست على نفسه لحد ما روحنا و هو طول القاعدة عينه زايغة و عمال يبص على كل واحدة حولينا فاكرها هي الزبونة اللي اتصلت و انا قاعدة جانبه و لا حاسس بيا




و احنا مروحين لقيته منشكح و منهرش و عمال يصفر و يطبل على الدريكسيون اكن فرح خالته

عاملت روحي مش مركزة و قعدت اتكلم مع العيال في اي كلام



تاني يوم.. راح الشغل و على الساعة 11 اتصلت بيه من الشريحة اياها

انا: النوووو
هو:اهلا يا جميل
انا: وحشتني
هو: انتي اكتر كده برضه متخلنيش اشوفك
انا : استنى بس مش نتعرف الاول و بعدين نتقابل
هو:طيب حشوفك امتى
يا نهارك مش فايت و كمان عايز تقابلها مع سبق الاصرار و الترصد
انا: انت عندك كام سنة؟
هو:30 سنة و كام شهر
يا ابن الكذابة مواليد 60 و لسة 30 سنة ليه كنت واخد عشر سنين اجازة رضاعة طفل
انا: ياه انت كبير عليا انا 25
هو: و ماله هو في احلى من كده
انا: بس انا شايفة شعر ابيض في راسك امبارح؟
هو: ها ها ها ها لا ده من الخضة
انا:هيهيهيهيهي (بدلع بس من جوه بابور مولع)
هو: طيب انت بتشتغلي فين؟
انا: حسب ساعات و ساعات
هو: طيب…
قاطعته
انا باي بقى اكلمك بكرة في نفس الميعاد
و قفلت الخط و انا مولعة و فاضلي لتر بنزين و انفجر
و فضلت كده اتصل اتدلع عليه و مديلهوش اي معلومات عني خمس ايام لحد يوم الخميس و طبعا سمعني كلام عجب و كذب يودي كلية الطب و قالي نكت عمره ما حكهالي و هراني مسجات معاكسة و ادالت و غرام و اخيرا فاض بيا و قلت لازم اكشفه قدام نفسه
اتصلت
انا: النووو
هو: اهلا يا حبي
حبي؟!! و انا كل ما اتصل بيه و انا مراته يقولي نعم يا ماما و لو حد ساله مين يقولة —-البيت—–
انا: فاضي بكرة الصبح عندي تدريب في الناتي و عايسة اشوفك
هو: طبعا الساعة كام
انا : 12 كويس؟
هو : اوك يا قمر
انا: اوك سلام
هو : استني بس حعرفك ازاي؟
انا: زي ما قلتلك قبل ده انا شبه نيكول سابا بس للصراحة عنيا مش زارقة عنيا خضرا و حكون لابسة شورت تنس و بادي بينك
هو: اتفقنا يا قمر( و طبعا انا حسيت بالريالة بتنزل على سماعة التليفون و هو بيقول العبارة الاخيرة دي)
استنى اما نشفت ريقك



و لما روح سبع البرومبة قلتله عايزين نفسح الاولاد بكرة يا بيسو

قالي لا بكرة مش فاضي عندي مشوار واحد صاحبنا عنده المرارة و حيعمل عملية و لازم اروح معاه علشان نعمل التحاليل اللي قبل العملية و..و…و.. و عاملي قصة
قلتله: طيب اروح انا عند ماما بقى و لما تخلص ابقى تعالى اتغدى معانا
قالي: لا ما انا يمكن اتغدي معاه
كمان ناوي على غدا طيب حوقف اللقمة في زورك ان شاء الله



تاني يوم من الساعة 10 صحي و لبس و نزل مش عارفة ليه بدري كده بس احسن

اخدت العيال عند ماما و طلعت على النادي و لقيته مستني في المكان اللي اتفقنا عليه و عمال يتصل برقم الزبونة و انا مش مركبة الشريحة اصلا
اتصلت بيه من موبيلي و قلتله
انا:انت فين يا بابا
هو: ايوة…بزهق… ما انا قلتلك مع صاحبي
انا: طيب انا بس حبيت اقولك اننا رحنا النادي علشان ماما عندها ضيوف
هو: اتسرع و اتلجلج و انا شايفاه حط ايده على راسه
و قالي: نادي اية؟
قلتله: النادي الفلاني(اللي هو نفس النادي بتاع الرونديفوه)
هو: ليه كده الجو برد العيال حتعيا خديهم و روحي احسن
انا: طيب طيب



بس و عنها و ركبت شريحة الزبونة و اتصلت بيه

انا: النوووو
هو: انت فين يا جميل الساعة 2 مش تيجي بقى
انا: انت فين بالظبط
هو: جنب ملعب التنس زي ما اتفقنا
انا: طيب انا جايه اهو فايف منتس
هو: اوك(بحماس منقطع النظير)



و رحت واخده بعضي و عملت هجوم مباشر عليه من الخلف

و قلتله:بيسوووو انت هنا
هو: اتلهى و اترزى و بقى عرقه مرقه و قالي انت ايةجابك هنا
انا : انا روحت العيال علشان البرد و قلت اجي الف التراك الله امال فين صاحبك !!!و اية التسريحة الجميلة دي ؟؟انت رحت عند الحلاق؟ و صبغت كمان! واو صغرت 5 سنين يا مضروب
هو: الفار لعب في عبه و قالي لا ..اصله… اجل … تعالى نروح ناخد العيال و نتغدى برة
انا دوست على ريديل و انا واقفة معاه من شريحة الزبونة و استمتعت بوشة و هو بيجيب الوان و العرق بيفط من سحنته و هو حاسس ان البت جت و حتطب علينا
قالي: يلا يلا الجو برد النهاردة
قلتله: مش حترد على التليفون
قالي: مش مهم بقى
قلتله: طيب استنى حروح التويلت و ارجعلك
قالي: طيب
و انتهز الفرصة وراح متصل على رقم الزبونة
رديت بصوتي الأصلي
انا: الو
هو:بتردد……….انت فين؟
انا: ما انا لسة قايلالك رايحة الحمام
هو: اية(بصدمة)
انا: انت لسة معرفتش يا مدهول اني بشتغلك من اسبوع عاملي فالنتينو يا بيسو
طيب قبل ما تبص برة بص جوة
صدق اللي قال زي القرع تمد لبرة
سلام بقى علشان رايحة اقابل الواد بتاعي



و طلعتله لساني بمنتهى الانشراح اللي يضحك في الاخر هو اللي يضحك اكتر




و قفلت التليفون و رحت عند واحدة صاحبتي اتغديت معاها و سبته طول اليوم يضرب روحه تلاتين صرمة


لـِ أمل محمود


 

لما أنت مش قدها بتنطقها ليه !!!!!! ؟؟

لما أنت مش قدها بتنطقها ليه !!!!!! ؟؟

أه فعلا لما أنت مش قد كلمتك بتنطقها ليه ؟؟ وليه بتقول حاجة مش هتقدر تنفذها

حاجة غريبة بقت منتشرة بصورة بشعة الأيام دى وهيا أن الواحد يروح يخطب واحدة وهيا كل الحكاية دبلتين ويفضل داخل خارج واكل شارب عايش حياتة وبعدها بكام شهر يخلع وأدى وش الضيف

أيوة يخلع وهو ما بيسيبش البنت عشان مثلا ما لاقاش توافق بينهم أو لاقى فيها عيوب ومش هيقدر يكمل

لا لا ده سابها عشان خلاص زهق وعشان هو من الأول ماكانتش نيتة سليمة وكان بس عايز يعيش له يومين وخلصت على كده

وبعد ما يعشم البنت ويعلقها بيه فجأة يختفى !!!!!!!!

وعشان محدش يتهمنى بأنى متحاملة على الشباب أنا بقالى تقريبا أيام طويلة بسمع حكايات من هنا وهناك وكلها نفس المضمون وهو

يا أما واحد راح كلم أهل البنت وقروا فاتحة ولبسوا دبل أو وعدهم أنه بعد فترة هيلبسوا الدبل وكل ده عشان بس يعرف يكلم البنت ويخرج معاها ويعيش حياته وبعد كام شهر يختفى بدون أى مبررات

وفى النهاية لما يحبوا يعرفوا هو إيه السبب فى أنه خلع يطلع بحجج واهية ومش منطقية وتقريبا كلهم بيقولوا نفس الكلام

أصلك ناشفة معايا قوى فى التعامل وأنا ما بحبش كده !! على أعتبار أنها لازم تتمايص وتتدلع لواحد أصلا المفروض كلامها معاه يكون فى حدود المعقول لأنه مش جوزها

أصلك عمرك ما فهمتينى ولا هتقدرى تفهمينى !! طيب وكان بقالها كام شهر بتعمل إيه معاك ولا أنت فجأة صحيت من النوم أكتشفت أنها مش فهماك

أصلك مش عايزة واحد زيى !! وهيا لو كانت عايزة واحد غيرك كانت وافقت عليك ليه من الأول

أصلى مش عايز أظلمك ولا أجرحك عشان ظروفى ملخبطة !! على أعتبار أنه لما علقها شوية ووعدها بكلام وبعدين خلع ما يبقاش ظلمها ولا جرحها

إن شاء الله بكرة ربنا يرزقك بواحد أحسن منى مليون مرة !! لا يا شيخ وقلبك عليها كمان أدعى لنفسك الأول ربنا يهديك وتتقى ربنا فى بنات الناس

وكلام كتير وأكتر من ده ملايين المرات بيتقال بالحرف زى ما يكون فيه هوجه ماشية فى البلد الأيام دى للأستهبال وبغض النظر عن الظروف الأقتصادية والبطالة وغيره وغيره هو أنت مش المفروض شرحت ظروفك للبنت وأهلها وهما وافقوا مالكش حجة بقى فى اللى بتعمله غير شوية حاجات كده منهم أنك كنت من الأول مش واخدها جد

أو أنك من كتر الضغوط قررت تهرب وبتبقى عمال تقنع نفسك أنك بتعمل كده لمصلحة البنت على أعتبار أنها ماعندهاش عقل ومش عارفة مصلحتها

ليه ما بقاش حد بيحترم كلمته حتى لو كانت الكلمه دى أتقالت للبنت نفسها

ليه بقينا بنستسهل جرح الناس والهروب من كلامنا ونمشى نقول شعارات مالهاش لازمة ونحاول نقنع نفسنا أن ده هو الصح

ليه بتستسهل جرح البنت وظلمها واللعب بمشاعرها مع أنك لا يمكن ترضى أن ده يحصل مع أختك ولا بنتك

ليه بتعيش دور الغرام والهيام وتعيشها فى حلم جميل وفجأة هوب ترميها وتقف عليها كمان برجليك والمشكلة أنك ما بتحسش أنك غلطت فيها ولا فى حقها

وفعلا لما أنت مش قد كلمتك لا مع البنت ولا مع أهلها ياريت ما تقولهاش من الأول لأن المفروض الراجل راجل بكلمته وبوعوده


لـِ بسمه عبدالباسط
 
 

الأربعاء، 31 أغسطس 2011

دفع الأسى بأذكار الصباح والمسا

دفع الأسى بأذكار الصباح والمسا

أَصْبَحْنَا وَأَصْبَحَ الْمُلْكُ لِلَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ . رَبِّ إنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا فِي هَذِاِ اليَوم وَخَيْرَ مَا بَعْدَهُ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ هَذِاِ اليَوم وَشَرِّ مَا بَعْدَهُ . رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَسَلِ وَسُوءِ الْكِبَرِ . رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابٍ فِي النَّارِ وَعَذَابٍ فِي الْقَبْرِ .

أصبحنا وأصبح الملك لله رب العالمين اللهم إني أسألك خير هذا اليوم فتحه ونصره ونوره وبركته وهداه وأعوذ بك من شر ما فيه وشر ما بعده.

اللهم بك أصبحنا وبك أمسينا وبك نحيا وبك نموت وإليك المصير.

وإذا أمسى قال (اللهم بك أمسينا وبك أصبحنا وبك نحيا وبك نموت وإليك النشور).

أصبحنا وأصبح الملك لله والحمد لله والكبرياء لله والعظمة لله والخلق والأمر والليل والنهار وما يسكن فيهما لله تعالى اللهم اجعل أول هذا النهار صلاحاً وأوسطه فلاحاً وأخره نجاحاً يا أرحم الراحمين. أسألك خير الدنيا والآخرة يا أرحم الراحمين.


أصبحنا على فطرة الإسلام وكلمة الإخلاص وعلى دين نبينا محمد e وعلى ملة أبينا إبراهيم حنيفاً وما كان من المشركين.    

)فسبحان الله حين تمسون وحين تصبحون#  وله الحمد في السموات والأرض وعشياً وحين تظهرون# يخرج الحي من الميت ويخرج الميت من الحي ويحيي الأرض بعد موتها وكذلك تخرجون(.

سبحان الملك القدوس رب الملائكة والروح، جللت السماوات والأرض بالعزة والجبروت.

لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير.

يا حي يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين.

باسم الله على نفسي وأهلي ومالي.

اللهم هذا خلق جديد قد جاء فما عملت فيه من سيئة فتجاوز عنها وما عملت فيه من حسنة فتقبلها، وضاعفها أضعافاً مضاعفة.

اللهم إنك بجميع حاجاتي عالم وعلى نجاحها قادر اللهم أنجح اليوم كل حاجة لي –أو الليلة في المساء- وارزقني البركة والرضا في دنياي ولا تنقصني في آخرتي.

سبحان الله ملء الميزان ومنتهى العلم ومبلغ الرضا وزنة العرش ولا إله إلا الله ملء الميزان ومنتهى العلم ومبلغ الرضا وزنة العرش والله أكبر ملء الميزان ومنتهى العلم ومبلغ الرضا وزنة العرش.

سبحان الله وبحمده لا قوة إلا بالله ما شاء الله كان وما لم يشأ لم يكن أعلم أن الله على كل شيء قدير وأن الله أحاط بكل شيء علماً.

اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال.

اللهم إني أشهدك بأنك أنت الله لا إله إلا أنت وحدك لا شريك لك وأن محمداً عبدك ورسولك وأبوء بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي إنه لا يغفر الذنوب إلا أنت.

ربي الله لا أشرك به شيئاً وأشهد أن لا إله إلا الله توكلت على الله.

بسم الله وبالله ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم.

اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت.

اللهم فاطر السماوات والأرض عالم الغيب والشهادة رب كل شيء ومليكه أشهد أن لا إله إلا أنت أعوذ بك من شر نفسي ومن شر الشيطان وشركه وأن أقترف على نفسي سوءاً أو أجره إلى مسلم.

اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت عليك توكلت وأنت رب العرش العظيم ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ما شاء الله كان وما لم يشأ لم يكن أعلم أن الله على كل شيء قدير وأن الله قد أحاط بكل شيء علماً، اللهم إني أعوذ بك من شر نفسي ومن شر كل دابة أنت آخذ بناصيتها إن ربي على صراط مستقيم.

اللهم إني أسألك العافية في الدنيا والآخرة اللهم إني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي، اللهم استر عوراتي وآمن روعاتي اللهم احفظني من بين يدي ومن خلفي وعن يميني وعن شمالي وأعوذ بعظمتك أن أغتال من تحتي.

أعوذ بكلمات الله التامات التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر من شر ما ينزل من السماء ومن شر مما يعرج فيها ومن شر ما ذرأ في الأرض وما يخرج منها ومن فتن الليل والنهار ومن شر طوارق الليل والنهار إلا طارقاً يطرق بخير يا رحمن.

اللهم فاطر السماوات والأرض عالم الغيب والشهادة إني أعهد إليك بأني أشهد أن لا إله إلا أنت وحدك لا شريك لك وأن محمداً عبدك ورسولك وانك إن تكلني إلى نفسي تقربني من الشر وتباعدني من الخير وإني لا أثق إلا برحمتك فاجعل لي عندك عهداً توفينيه يوم القيامة إنك لا تخلف الميعاد.

اللهم أنت أحق من ذُكر وأحق من عُبد وأنصر من ابتُغي وأرأف من مَلَك وأجود من سُئل وأوسع من أعطى وأنت الملك لا شريك لك والفرد لا ند لك كل شيء هالك إلا وجهك لن تطاع إلا بإذنك ولن تعصى إلا بعلمك تُطاع فتُشكر وتُعصى فتغفر أقرب شهيد وأدنى حفيظ حُلْتَ دون النفوس وأخذت بالنواصي وكتبت الآثار ونسخت الآجال.

القلوب لك مفضية والسر عندك علانية الحلال ما أحللت والحرام ما حرمت والدين ما شرعت والأمر ما قضيت والخلق خلقك والعبد عبدك وأنت الله الرؤوف الرحيم.أسألك بنور وجهك الذي أشرقت له السماوات والأرض وبكل حق هو لك وبحق السائلين عليك أن تقيلني في هذه الغداة – أو في هذه العشية- من النار بقدرتك.

قراءة آية الكرسي

)حم تنزيل الكتاب من الله العزيز العظيم # غافر الذنب وقابل التوب شديد العقاب ذي الطول لا إله إلا هو إليه المصير(

سورة الإخلاص (ثلاث مرات)

المعوذتين (ثلاثاً)

اللهم عافني في بدني اللهم عافني في سمعي اللهم عافني في بصري لا إله إلا أنت (ثلاثاً)

اللهم إني أعوذ بك من الكفر والفقر اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر لا إله إلا أنت (ثلاثا)

أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم (ثلاثاً)

هو الله الذي لا إله إلا هو عالم الغيب والشهادة هو الرحمن الرحيم # هو الله الذي لا إله إلا هو الملك القدوس السلام المؤمن المهيمن العزيز الجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون # هو الله الخالق البارئ المصور له الأسماء الحسنى يسبح له ما في السماوات والأرض وهو العزيز الحكيم(

اللهم لك الحمد لا إله إلا أنت ربي وأنا عبدك آمنت بك مخلصاً لك ديني إني أصبحت على عهدك ووعدك ما استطعت أتوب إليك من سيء عملي وأستغفرك لذنوبي التي لا يغفرها إلا أنت. (ثلاثاً)

اللهم ما أصبح بي من نعمة أو بأحد من خلقك فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر (ثلاثاً)

اللهم إني أصبحت منك في نعمة وعافية وستر فأتمم نعمتك علي وعافيتك وسترك في الدنيا والآخرة (ثلاثاً)

اللهم إني أصبحت أشهدك وأشهد حملة عرشك وملائكتك وجميع خلقك أنك أنت الله لا إله إلا أنت وأن محمداً عبدك ورسولك (أربع مرات)

رضيت بالله تعالى ربا وبالإسلام دينا وبمحمد e نبياً ورسولاً.

أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق.

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم (ثلاثاً)

بسم الله ما شاء الله لا يسوق الخير إلا الله بسم الله ما شاء الله لا يصرف السوء إلا الله بسم الله ما شاء الله ما كان من نعمة فمن الله بسم الله ما شاء الله لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم (ثلاثاً)

حسبى الله لا إله إلا هو عليه توكلت وهو رب العرش العظيم (سبعاً)

اللهم أنت خلقتني وأنت تهديني وأنت تطعمني وتسقيني وأنت تميتني وأنت تحييني (سبعاً)

يصلي على النبي e (عشراً)

وبعد صلاة الفجر والمغرب وهو ثان رجليه قبل أن يتكلم يقول: لا إله إلا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير (عشراً)

وكذا يقول بعد الصبح والمغرب: اللهم أجرني من النار (سبعاً).

سبحان الله وبحمده مائة مرة صباحاً ومساء.

سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر مائة مرة صباحاً ومساء

اللهم كما لطفت في عظمتك دون اللطفاء وعلوت بعظمتك على العظماء وعلمت ما كان وما يكون وكانت وساوس الصدور كالعلانية في علمك وانقاد كل شيء لعظمتك وخضع كل ذي سلطان لسلطانك وصار أمر الدنيا والآخرة كله بيدك اجعل لي من كل هم وغم أصبحت فيه (أمسيت فيه) فرجاً ومخرجاً.

اللهم إن عفوك عن ذنوبي وتجاوزك عن خطيئتي وسترك على قبيح عملي أطمعني أن أسألك ما لا أستوجبه مما قصرت فيه أدعوك آمناً وأسألك مستأنساً وإنك للمحسن إلي وإنى للمسيء إلى نفسي فيما بيني وبينك، تتودد إلي بالنعم وأتبغض إليك بالمعاصي ولكن الثقة بك حملتني على الجرأة عليك فعد بفضلك وإحسانك علي إنك أنت التواب الرحيم.


الجمعة، 26 أغسطس 2011

حلقات برنامج مع التابعين مع د. عمرو خالد

مع التابعين | مع د. عمرو خالد


 


  1. http://www.mediafire.com/?rf48qpcvque8peg
    http://www.mediafire.com/?qlgelugjczplb1l
    http://www.mediafire.com/?wr287xa4fo99764
    http://www.mediafire.com/?zddcwzd5jxyp7ib
    http://www.mediafire.com/?4172uf9slfc1b7j
    http://www.mediafire.com/?gkmpfk8ay3pxpwy
    http://www.mediafire.com/?e6n3pyrh0o6lv00
    http://www.mediafire.com/?cqf96k1d7xu7r1m
    http://www.mediafire.com/?66r6lt0626d6jgq
    http://www.mediafire.com/?k9ehiygbwmm4ly6
    http://www.mediafire.com/?2rpj98q23uv7vhg
    http://www.mediafire.com/?2ddodod8z8mdl8d
    http://www.mediafire.com/?bnt093f5fmia0dl
    http://www.mediafire.com/?7k0zlzi4wd2c9bw
    http://www.mediafire.com/?u3aa3zs0rf90mki
    http://www.mediafire.com/?3mosx798rhl6loo
    http://www.mediafire.com/?1c552txc29rvqht
    http://www.mediafire.com/?gfbncrb1fgvmhmj
    http://www.mediafire.com/?mbqkyunm2xa52om
    http://www.mediafire.com/?9r2tab5mzhtx6y7
    http://www.mediafire.com/?ar1mri24ph33vr5
    http://www.mediafire.com/?7llt7or83tb10si
    http://www.mediafire.com/?2d0s5p1gwcgfukz
    http://www.mediafire.com/?a9dh6xyks0r4z9k
    http://www.mediafire.com/?8t750kl43dg2d0l

الخميس، 25 أغسطس 2011

افضل ما قيل في الحب الامام علي والزهراء

حظيت يا عود الأراكِ بثغرها *** أما خفت يا عود الأراك أراكَ


لو كنت من أهـل القتال قتلتك ***ما فـاز منـي يا سِواكُ سِواكَ
من الاشعار التي القاها في زوجته عليها السلام


قال عند قبرها :

ما لي وقفتُ على قبورِ مُسلِّماً ... قبرَ الحبيب فلمْ يرُدّ جوابي
أحبيبُ ! ما لك لا تردُّ جوابنا ... أنسيتَ بعدي خُلَّةَ الأحباب


فسمع هاتفا يقول له :

قال الحبيبُ وكيفَ لي بجوابِكُمْ ... وأنا رهينُ جنادلٍ وترابِ
أكل التُّرابُ محاسني فنسيتكُمْ ... وحُجبتُ عن أهلي وعن أصحابي
فعليكمُ منّي السلامُ تقطعتْ ... منّي ومنكُم خلَّةَ الأحبابِ



وله عليه السلام :

فرضٌ على النّاس أن يتوبوا ... لكنَّ تركَ الذُّنوب أوحبُ
والدّهر في صرفةٍ عجيبٌ ... وغفلةُ النّاسِ فيه أعجبُ
والصّبرُ في النّائياتِ صعبٌ ... لكنَّ فوْتَ الثَّواب أصعبُ
وكلُّ ما يُرتَجى قريبٌ ... والموتُ من كلِّ ذاك أقربُ

وله عليه السلام :

ذهبَ الوفاءُ ذهابَ أمسِ الذّاهبِ ... والنّاسُ بين مُخاتلٍ ومواربِ
يُفشونَ بينهم المودّة والصّفا ... وقلوبهم محشوَّةٌ بعقاربِ


وقال عليه السلام :

كُنّا كزوجٍ حمامةٍ في أيكةٍ ... متمتعينَ بصحةٍ وشبابِ
دخلّ الزّمانُ وفرّق بيننا ... إن الزمانَ مفرِّقُ الأحبابِ


وقال عند قبل فاطمه عليها السلام :

حبيبُ ليس يُعدُله حبيبُ ... وما لسواه في قلبي نصيبُ
حبيبٌ غاب عن عيني وجسمي ... وعن قلبي حبيبي لا يغيبُ


وقال عليه السلام :

شيئان لو بكتِ الدّماء عليهما ... عيناي َ حتّى تؤذيا بذهابِ
لم يبلُغِ المِعشارَ من حقَيْهما ... فقد الشّبابِ وفُرقةُ الأحبابِ

و قال ايضا ..
حبيب ليس بعدك لي حبيب ** و ما لسواه في قلبي نصيب
حبيب غاب عن عيني و جسمي ** و عن قلبي حبيبي لا يغيب
في الديّوان المنسوب إلى الإمام علي بن أبي طالب أنه أنشد بعد وفاة فاطمة(عليها السلام)

ألا هــل إلى طــول الـحـيـاة ســبـيـــلٌ وأنـــى هـــذا الـــموت لـــيس يــحولُ
وإنـــي وإن أصــبحت بـالموت موقناً فـــلي أمــلٌ مـــن دون ذاك طـــويـــلٌ
وللــدهـر ألــــوانٌ تـــروح وتـغـــتدي وإنّ نفـــوســـاً بـــيـــنهـــن تـــسيـــلُ
ومــنــزل حــــقٍ لا مـــعــرّج دونـــــه لكلِّ امـــرئ مـــنـــهـــا إلـــيـــه سبيلُ
قــــطعـــت بـأيـــام الـــتــعـــزر ذكـره وكـــلُّ عـــزيـــز مـــــا هـــنـــاك ذلــيلُ
أرى عــلـــل الـــدنيـــا عـــليَّ كــثيرةً وصــــاحـبـــها حــتَّى الـــممات عليلُ
وإنـــي لمـــشتـــاق إلـــى من أحبـــه فـــهل لـــي إلى من قد هويت سبيل؟
وإنـــي وإن شطّـــت بــي الدّار نازحاً وقد مـــات قـــبلي بـــالفراق جـــمـيلُ
فقد قال في الأمثال في الـــبين قـــائلٌ أضــــرَّ بـــه يـــوم الـــفراق قـــليـــلُ
لـكلِّ اجـــتماعٍ مــن خـــليلين فرقـــة وكـــلُّ الـــذي دون الـــفـــراق رحـيلُ
وإن افـــتقـــادي فـــاطماً بـــعد أحـمدٍ دلــــيـــلٌ عـــلـــى أن لا يـــدوم خـليلُ
ٌوكـــيف هناك العيش من بـعد فقدهم لـــعـــمـــرك شـــيءٌ مـــا إليه سـبيلُ
سيُعرضُ عن ذكري وتُنســى مودتّي ويـــظهر بـــعدي للـــخلـــيل عـــديـــلُ
ولـيس خليلـــي بالـــملول ولا الـــذي إذا غـــبـــت يـــرضـــاه ســـواي بديلُ
ولكـــن خـــليلي مـــن يـــدوم وصاله ويحـــفظ ســـرّي قـــلـــبُهُ ودخـــيـــلُ
إذا انقطعت يوماً من الـعيش مدَّتـــي فـــإن بـــكـــاء الـــبـــاكـــيـــات قــليلُ
يريـــد الـــفتى أن لا يـــموت حـبـيـبه ولـــيـــس إلـــى مـــا يـــبتغيه ســـبيلُ
ولـــيس جـــلـــيلاً رزء مـــالٍ وفــقده ولـــكـــنَّ رزء الأكـــرمـــين جـــلـيلُ
لذلك جـــنـبي لا يـــؤاتـــيـــه مضـجعٌ وفي القـــلب من حرِّ الـــفراق غليلُ